Google CSS ofwel Google Comparision Shopping Service is een redelijk nieuwe Google tool. Hieraan is een voordeel aan verbonden die te lezen is in deze blog. Verder wordt er ook uitgelegd wat het is en waarom Google het heeft ingesteld.
Wat is een Google CSS partner?
Google Comparision Shopping Service partner is eigenlijk een vergelijkingssite. Een website verzamelt verschillende prijzen van webshops, met als doel om de klanten door te sturen naar die websites. Google shoppen wat te vinden is onder de tab shopping is dus een CSS van Google. Google heeft in 2017 een recordboete van 2,4 miljard van de Europese commissie gekregen, omdat het zijn macht misbruikte. Google ontnam het recht van andere websites om eerlijk te concurreren. Als Google het machtsmisbruik niet zou veranderen dan zou de boete met 5 procent van de gehele omzet per jaar worden verhoogd. Daarom heeft Google de CSS partner in de wereld gebracht.
Het is mogelijk om als Google CSS partner advertenties te kopen binnen Google Shopping. Het ziet er exact hetzelfde uit als een normale advertentie, alleen er staat onderaan de advertentie de naam van de CSS partner vermeld. Door te klikken op de advertentie gaat de bezoeker naar de website van de adverteerder, alleen als je klikt op de naam van het CSS partner gaat de bezoeker naar de vergelijkingswebsite.
Korting op Google shopping advertenties
Om het partner programma te stimuleren heeft Google een interessante kortingen aan het CSS programma gekoppeld. Om te kunnen concurreren tegen Google Shopping krijgt een CSS partner 20 procent kortingen op cost per click (CPC). De Google Shopping campagnes werken net zoals tekstadvertenties op Google via een veiling. Waarin de adverteerder uitbrengt hoeveel hij wil betalen voor een CPC. Alleen dat betekent dat in praktijk een Google Shopping adverteerder 25 procent meer moet bieden wil de Google shopping aanbieder matchen met een CSS partner. Niet alleen dit is een voordeel er is er nog één. De Google Merchant SpendMatch dit betekent dat de partner die via CSS adverteerd elke maand 20 tot 30 procent van zijn advertentie-uitgaven terug gestort krijg van Google Ads. Helaas heeft Google de SpendMatch ingetrokken, want het was alleen een incentive. De korting op de advertentie geldt nog steeds.
Voordelen van Google CSS
Het grootste voordeel is dat CSS partner goedkoper is dan advertenties via Google zelf. Door de 20% korting op de advertentie klikt is het ook iets voordeliger. Google shopping is vaak verantwoordelijk voor een van de Google Ads klikken, hierdoor is die 20% op deze klikken interessant voor veel partijen. Meerdere partijen zijn CSS partners zoals Bigshopper. Verder is het verstandig om zelf af te wegen of dit iets voor jou bedrijf is en of je die investering wil doen.